Suomen Seniorihoiva toteutti seniorin toiveen omasta lihaskunto-ohjelmasta

Suomen Seniorihoiva toteutti seniorin toiveen omasta lihaskunto-ohjelmasta

Seniorin toive - harjoitusohjelma - seniorihoiva
Kuminauhalla tehtävä treeni on tehokasta, mutta ilon kautta kaikki tuntuu helpommalta.

Suomen Seniorihoivan tavoitteena on, että jokainen Suomen ikäihminen saisi elää arkeaan arvokkaasti ja hetkestä nauttien. Tiedämme, että pienillä teoilla voi olla suuri merkitys jaksamiselle. Sen vuoksi toteutamme tänä vuonna senioreiden ja senioreiden omaisten toiveita.

Maaliskuussa pääsimme toteuttamaan sipoolaisen Leila Koskisen toiveen ja lähetimme matkaan Suomen Seniorihoivan fysioterapeutti Iita Mastosalon antamaan lihaskunto-ohjeita Leilalle.

Seniorin toive

Leila sai suuren elämäntapamuutoksen avulla karistettua yli kaksikymmentä kiloa, ja on nyt täynnä virtaa. Hyvään elämään kuuluu virkeän mielen lisäksi myös hyvinvoiva ja toimintakykyinen vartalo.

Joulukuussa 75-vuotias seniori huomasi Facebookissa ilmoituksen Seniorin toive -kampanjasta. Elämäntapamuutoksen seurauksena Leila kaipasi ammattilaisen vinkkejä siihen, miten lihaskunto pysyy yllä iän karttuessa.

Kampanjan takana on Suomen Seniorihoiva, joka tarjoaa ikäihmisille erilaisia palveluita paremman arjen ylläpitoon. Seniorin toive -kampanjan tarkoituksena on toteuttaa kuukausittain senioreiden toiveita tai unelmia, jotta jokainen heistä saisi elää arvokasta ja mielekästä vanhuutta.

Pojan perheen kanssa samassa pihapiirissä elävä Leila on aina ollut innokas ulkoilija ja tekemään arkisia askareita. Raitista ilmaa pitää saada päivittäin, jotta mieli ja vartalo pysyvät virkeinä ja toimintakykyisinä. Kun Leilalle soitettiin mukaan pääsystä, ei edes aiemmin Belle-koiran kanssa lenkillä murtunut, kipsissä ollut peukalo saanut häntä epäröimään osallistumista. Alkukartoituksessa Leilalta kysyttiin taustatietoja muun muassa arjen aktiivisuuteen, mielenkiinnon kohteisiin ja fyysiseen toimintakykyyn liittyen. Pohjatietojen perusteella hänelle räätälöitiin oma, vastuskuminauhalla tehtävä ohjelma.

– Vaikka minulla on salikortti, en tykkää käydä kuntosalilla. Minusta on mukavampi tehdä liikkeitä yksin kotona, omassa rauhassa. Fysioterapeutti Iita teki juuri minulle sopivan kunto-ohjelman, jota on jatkossa mukava tehdä kotona kahdesti viikossa.

Lihaskunnon ylläpito hidastaa vanhenemiseen liittyviä muutoksia ja parantaa elämänlaatua

Seniorihoivan fysioterapeutti Iita Mastosalon mukaan hyvän lihaskunnon ylläpitäminen on tärkeää, sillä se hidastaa vanhenemiseen liittyviä muutoksia, kuten lihaskatoa ja luuston heikkenemistä. Senioreille suunniteltu harjoittelu ylläpitää kehon liikkuvuuksia ja on oleellinen osa myös muistisairauksien ehkäisyä ja kuntoutusta. Liikuntaa harrastava seniori pärjää kotona todennäköisesti passiivista ikätoveriaan pidempään.

Valtakunnallisten suositusten mukaan yli 65-vuotiaiden tulisi harjoittaa lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta ainakin kaksi kertaa viikossa. Sydämen sykettä kohottavaa liikettä suositellaan tehtävän ainakin kaksi ja puoli tuntia viikossa. Tärkeintä on kuitenkin arkiaktiivisuus, joilla tarkoitetaan esimerkiksi päivittäisiä kodinhoidollisia tehtäviä, pieniä kävelylenkkejä sekä sitä, että vältämme pitkiä yhtäjaksoisia hetkiä istuen.

Leilalle vastuskuminauha jumppavälineenä oli uusi, mutta mieluinen tapa harjoittaa lihaskuntoa. Liikkeet olivat tehokkaita ja helppoja toteuttaa.

– Kaksi päivää treenien jälkeen reisissä tuntui siltä, että nyt on tehty muutakin kuin kävelyä. Ammattilaisen kanssa tehtävät liikkeet osuivat juuri oikeisiin lihaksiin, joita on hyvä tämän ikäisenä harjoittaa.

Suomen Seniorihoiva - Seniorin toive
Fysioterapeutti Iita Mastosalon ja Leila Koskisen yhteinen jumppatuokio oli täynnä iloa ja naurua.
Suomen Seniorihoiva - Seniorin toive
Rölli-kissa oli seurana myös jumppatuokiossa.

Fysioterapeutti Iita Mastosalo muistuttaa senioreita hyvän lihaskunnon tärkeydestä erityisesti kaatumisten ehkäisyssä. Tutkimuksien mukaan kaatumisriski lisääntyy ikääntymisen myötä, mutta se ei ole kuitenkaan luonnollinen osa ikääntymistä. Mastosalo suosittelee lihasvoimaharjoittelun lisäksi lisäämään viikoittaiseen ohjelmaan myös tasapainoa ja kestävyyskuntoa kehittäviä harjoitteita.

Elämänmuutoksen tehnyt Leila kannustaa ihmisiä huolehtimaan itsestään, sillä tuolloin elämä on valoisampaa ja arki helpompaa.

– Kukaan muu ei voi pitää sinua hyvässä kunnossa, vaan se on tehtävä itse. Kehotan jokaista menemään lenkille tai tekemään muuta mielekästä toimintaa. Koen itse eläväni hyvää elämää, jos saan liikkua. Olen sanonut lapsenlapsilleni, että mummi aikoo elää 100-vuotiaaksi.

Seniorihoivan ammattitaitoiset fysioterapeutit auttavat hyvän toimintakyvyn ylläpitämisessä. Heidän puoleensa voi kääntyä ennen harjoittelun alkamista, jotta harjoitteluohjelma voidaan räätälöidä juuri asiakkaan tarpeisiin sopivaksi, mahdolliset toimintarajoitteet ja sairaudet huomioiden. 

Lue muita toiveiden toteutuksia