Vanhusten liikunta auttaa hidastamaan ikääntymistä

Liikunta on tärkeää kaikenikäisille ja se myös sopii jokaiselle ikään katsomatta. Terveysliikunta ja kunnon kohotukseenkin tähtäävä liikunta sopivat hyvin myös ikääntyneille ihmisille.

Liikunta on erityisen tärkeää ikääntyville ihmisille sen vuoksi, että se hidastaa vanhenemisen tuomia muutoksia, kuten pitää liikkuvuutta yllä ja hidastaa lihaskatoa, jota ikääntyminen tuo mukanaan. Liikunta vahvistaa myös luustoa, mikä on erityisen tarpeellista ikääntymisen vähentäessä luuston massaa.

Säännöllinen liikunta auttaa paitsi hidastamaan vanhenemisen tuomia muutoksia, mutta ehkäisemään myös neurologisia sairauksia, kuten muistisairauksia.

Liikunnasta lisää elinvuosia

Liikunta edistää terveenä ja toimeliaana pysymistä, arjen toimista selviämistä ja ehkäisee ylipainon mukanaan tuomia sairauksia. Aineenvaihdunnan hidastuessa iän myötä paino voi nousta, jolloin liikunta auttaa painon tarkkailussa.

Lisäksi liikunta piristää mieltä ja auttaa pysymään positiivisena.

Liikunnan on tutkitusti huomattu ehkäisevän myös kaatumistapauksia. Ikääntyneille ihmisille sopii hyvin etenkin terveysliikunta, joka on terveyttä edistävää liikuntaa.

Terveysliikunnalle ominaista on kohtuullinen kuormitus, jatkuvuus ja säännöllisyys. Kohtuullisella kuormituksella tarkoitetaan mitä tahansa liikunnan muotoa, jossa hengästyy hieman, mutta pystyy kuitenkin puhumaan.

Suomen Seniorihoiva - Vanhusten liikunta - Vanhusten liikuntasuositukset - Venyttely vanhuksille

Liikunnan aloittaminen

Liikunnan aloittaminen ei ole koskaan myöhäistä. Liikkumisesta on mahdollista tehdä säännöllinen harrastus, kun löytää juuri itselleen sopivan lajin.

Jos liikkuminen ei ole ollut säännöllistä viime vuosina, on turvallisinta aloittaa kevyesti ja vähemmän vaativista lajeista. Tällaisia ovat esimerkiksi kävely tai sauvakävely.

Kunnon kohotessa voi halutessaan siirtyä haastavampiin lajeihin, kuten hiihtoon, tanssiin tai voimisteluun. Myös senioreiden ryhmäjumppaa kannattaa kokeilla. Siinä saa liikunnan lisäksi iloa myös sosiaalisuudesta ja yhdessä tekemisestä.

Tärkeintä on kuitenkin aidosti pitää lajista ja säilyttää liikunnan ilo. Väkisin harrastaminen ei pidä mielenkiintoa tarpeeksi yllä.

Vanhusten liikunta - Vanhusten liikuntasuositukset - Venyttely vanhuksille

Vanhusten liikuntasuositukset

Vanhusten liikunnassa tulee kiinnittää huomiota omaan kuntoon ja terveydentilaan. Mikäli edellisestä liikuntakerrasta on aikaa, kannattaa liikkuminen aloittaa lempeästi ja maltilla.

Pienikin määrä liikuntaa on tärkeää, jotta toimintakyky pysyisi mahdollisimman pitkään hyvänä.

Terveelle ikääntyneelle sopivat seuraavat liikuntasuositukset:

  • Kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä vähintään 2,5 h viikossa tai rasittavaa liikuntaa 1,5 h viikossa. Näitä kestävyysliikunnan muotoja voi myös yhdistellä.
  • Tasapainoharjoittelua 2-3 kertaa viikossa. Tämä on erityisen tärkeää kaatumisten ehkäisyssä.
  • Lihaskuntoharjoittelua vähintään kaksi kertaa viikossa. Tähän voi myös yhdistää tasapainoharjoittelua.
  • Venyttelyä ja liikkuvuuden lisääntymiseen tähtäävää harjoittelua vähintään 2 kertaa viikossa.

Vanhusten liikunta - Vanhusten liikuntasuositukset - Venyttely vanhuksille

Venyttely on erityisen tärkeää vanhuksille

Venyttely on tärkeää liikunnan määrästä riippumatta. Se ehkäisee kipuja ja jäykistymistä sekä auttaa lihaksia ja niveliä pysymään joustavina. Venyttely auttaa myös ehkäisemään lihasmassan vähenemistä, mikä on yksi iän mukanaan tuomista muutoksista.

Venyttely parantaa liikkuvuutta ja lisää voimaa, etenkin ikääntyneillä ihmisillä. On tärkeää venytellä ainakin suurimpia lihasryhmiä, kuten selkää, taka- ja etureisiä, pakaralihaksia ja kylkiä.

Myös niskaa ja hartioita on hyvä venytellä, etenkin jos istuu paljon. Katso hyviä venytysliikkeitä esimerkiksi tältä sivustolta.

Me kannustamme ja autamme liikkumaan säännöllisesti

Liikunta jo itsessään piristää mieltä, mutta myös liikunta yhdessä muiden ihmisten kanssa auttaa mielen hyvinvoinnin lisäämisessä. Mikäli liikkumisharrastuksen aloittaminen tai ulkoilu ei onnistu yksin tai se tuntuu vaikealta, meiltä saa apua myös siihen.

Liikunta on osa kiireettömän kotihoidon ja henkilökohtaisen avun virkistyspalveluitamme. Lähdemme mielellämme saattamaan senioreita esimerkiksi ryhmäliikuntatunnille tai mukaan kävelylle korttelin ympäri.

Säännöllinen käynti tutun ja turvallisen avustajan kanssa takaa jatkuvan kunnon kohotuksen ja mielenvireyden. Kannustamme sinua ja läheistäsi liikkumaan säännöllisesti.

Vanhusten liikunta - Vanhusten liikuntasuositukset - Venyttely vanhuksille

Yleistä tietoa hoivapalveluistamme löydät täältä.

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin autamme sinua.

Mikäli sinulle heräsi mitä tahansa kysyttävää vanhusten liikunnasta tai liikuntasuosituksista, niin ota meihin yhteyttä ja autamme sinua.

My Sundelin Vanhusten liikunta - Vanhusten liikuntasuositukset - Venyttely vanhuksille
My Sundelin
Palvelupäällikkö
Terveydenhuollosta vastaava johtaja
050 326 5571
my.sundelin@suomenseniorihoiva.fi

Asiakaspalvelu:
010 324 9000
info@suomenseniorihoiva.fi

Ota meihin yhteyttä

Täytä oheinen lomake tai soita suoraan asiakaspalveluumme, niin autamme sinua.

Soita 010 324 9000

 

 

 

Tarjoamamme virkistyspalvelun hinta on 32 €/h (alv. 0%), josta voit vielä vähentää 50 % kotitalousvähennyksellä, jolloin palvelun tuntihinnaksi jää ainoastaan 16 euroa + alv. Hieman vaativimmissa tapauksissa tuntihinta on 37 €/h (alv. 0%), josta kotitalousvähennyksen jälkeen jää maksettavaa 18,5 €/h + alv. Tarkempi hinnastomme löytyy tältä sivustolta.

Lue lisää

 

Palaa takaisin tietopankkiin:

Tietopankki

Palaa takaisin yleiskategoriaan:

Liikunta

Jaa julkaisu ystävillesi ja tutuillesi alla olevista sosiaalisen median -painikkeista.

Jaa Facebookissa1.9k
Jaa Twitterissä
Ota meihin yhteyttä