Vanhusten ravitsemus

Ravinnolla on huomattava vaikutus ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Terveelliset elämäntavat laskevat merkittävästi useimpien sairauksien riskejä ja auttavat jaksamaan paremmin myös iän karttuessa. Optimaalisella ravinnolla toivutaan myös paremmin sairauksista.

Ravintosuositukset muuttuvat uuden tiedon valossa ja vaihtelevat hieman eri ikäryhmien kesken. Ikäihmisten tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota monipuoliseen ravintoon.

Etenkin yli 80-vuotiaiden keskuudessa tavataan usein laihtumista ja vitamiinien puutoksia. Useimmilla meistä on toiveena mahdollisimman pitkään toimintakykyisenä omassa kodissaan asuminen, johon ravinnolla on merkittävä vaikutus.

Vanhusten ravitsemus

Jos ikäihminen kärsii esimerkiksi muistihäiriöstä, on riski puutteelliselle ravinnonsaannille suuri. Tässä kiireetön kotihoito voi olla suureksi avuksi. Kun paikalla käy säännöllisesti tuttu henkilö, pystytään seniorin terveydentilaa seuraamaan huomattavasti paremmin kuin kunnallisessa kotihoidossa, jossa aika on kortilla. Näin vältytään mahdollisilta terveydentilan romahduksilta ja muutoksiin voidaan puuttua ajoissa.

Jos lähipiirissäsi on ikäihminen, joka kuitenkin asuu itsenäisesti tai olet kiinnostunut optimoimaan omaa terveydentilaasi seniorille sopivaksi, seuraavista ohjeista voi olla sinulle tai läheisellesi hyötyä.

Vanhusten ravitsemus - Vanhusten ravitsemussuositus

Vältä valmisaterioita ja suosi kotiruokaa

Tänään sokerin tiedetään aiheuttavan kehossa tulehdustilaa, lisäävän Alzheimerin taudin ja diabeteksen riskiä sekä heikentävän muistia. Sokeria ei esimerkiksi suositella ollenkaan syöpäpotilaille. Viimevuosina tutkimukset ovat osoittaneet kaikkein haitallisimmaksi sokeriksi fruktoosin eli hedelmäsokerin.

Vanhusten ravitsemus - Vanhusten ravitsemussuositus

Hedelmiä ei kuitenkaan tule pelätä – hedelmissä oleva sokeri on luonnollisessa muodossaan, ja lisäksi hedelmien sokeri imeytyy hitaasti kuitujen takia. Hedelmissä on myös paljon tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja.

Herkkuhimon yllättäessä olisikin suositeltavaa napostella ensisijaisesti makeita hedelmiä, kuten rypäleitä tai taateleita.

Valitettavasti glukoosia ja fruktoosia on lisättynä lähes kaikissa elintarvikkeissamme ja valmisruoissa. Kaikkein puhtain ja terveellisin ruoka onkin alusta loppuun asti itse valmistettua.

Kokkauksessa suositeltuja ruokia ovat kotimaiset kasvikset, juurekset, hedelmät, tummat lehtivihreät, sienet, marjat ja kauratuotteet, jotka ovat ravintorikkaita ja terveyttä tukevia vaihtoehtoja.

Kotitekoinen ruoka ei ole ainoastaan terveellistä, vaan se voi olla myös mukavaa puuhastelua yhdessä ystävän tai hoivatyöntekijän kanssa.

Suomen Seniorihoiva - Vanhusten ravitsemus - Ikäihmisten ravitsemus

Ravintoarvot kuntoon

Ikääntyessä aineenvaihdunta ja ruokahalu heikkenee, joka tarkoittaa sitä, että ravintoarvoihin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Ruokahalun ollessa niukka, tulisi aterioita nauttia useammin pieninä annoksina, jolloin sillä mitä syö on suurempi merkitys. Etenkin proteiinin, D-vitamiinin, kuidun ja nesteen saantiin tulee panostaa.

Senioreiden proteiinisuositus on korkeampi kuin muiden ikäluokkien ja suositeltu määrä on 1,2-1,5 grammaa painokiloa kohti päivässä. Esimerkiksi 65-kiloisen henkilön proteiinin tarve on 78-97,5 grammaa päivässä.

Tällä hidastetaan muun muassa lihaskatoa, joka on vanhenemisen välttämätön seuraus. Kun proteiininsaanti on kunnossa, myös energiataso säilyy tasaisena.

Loistavia kuidun ja proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi kotimaiset kasvisproteiinituotteet, kuten härkis, tofu ja nyhtökaura, pavut, herneet ja linssit, tummat lehtivihannekset, parsakaali, kala, pähkinät ja siemenet.

Punainen liha on myös hyvä proteiinin lähde ja etenkin pieninä annoksina nautittuna se antaa tuttuja ja maittavia makuelämyksiä ikääntyneille.

Vanhusten ravitsemus - Vanhusten ravitsemussuositus

D-vitamiinin on erityisen tärkeää luuston hyvinvoinnin kannalta. Etenkin pimeinä aikakausina D-vitamiinia tulisi ottaa ravintolisänä. Parhaiten imeytyvät vitamiinilisät ovat suusuihkeita, joten niihin kannattaa panostaa.

Suomessa D-vitamiinia saa yleensä vain kalasta. Muutoin D-vitamiinia kertyy myös hedelmiin, jotka saavat kypsyä tarpeeksi auringossa.

Suomessa myytävät hedelmät ovat useimmiten raakoina poimittuja ja kaukaa tuotuja, jolloin niiden D-vitamiinipitoisuudet jäävät pieniksi.

Paras jano- ja ruokajuoma on vesi

Vanhetessa kehon nestepitoisuus laskee normaalisti noin 20-30 prosenttia. Yksi syy ikäihmisten kaatuiluun, päänsärkyyn ja huimaukseen on nestevajaus, jota esimerkiksi liiallinen kahvin- tai alkoholinjuonti saattaa aiheuttaa.

Yhtä kahvikuppia kohden pitäisikin juoda vähintään saman verran vettä. Aterioiden yhteydessä olisi hyvä nauttia myös vähintään lasillinen vettä, päiväsuosituksen ollessa noin 1,5-2 litraa. Omaa riittävää veden juontia voi olla hyvä seurata esimerkiksi valmiiksi täytetyn kannun avulla.

Suomen Seniorihoiva - Vanhusten ravitsemus - Ikäihmisten ravitsemus

Liiallinen veden juonti kuitenkin sekoittaa kehon suolatasapainon ja voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin nestehukkakin. Olisikin tärkeää seurata omaa janon tunnetta, joka kylläkin voi sekoittua usein näläntunteeseen tai lääkkeiden aiheuttamaan suun kuivuuteen.

Suuhengitys, stressi ja tietyt lääkkeet aiheuttavat suun kuivumista, joka pahimmillaan voi aiheuttaa hampaiden lohkeamista. Suun syljen erittämiseen on saatavilla kuitenkin lääkkeitä.

Valmista ja nauti ateriasi seurassa

Mitä vanhempi ihminen on, sitä merkittävämmäksi muotoutuu ruokailuun liittyvä sosiaalisuus. Yksinäisyys aiheuttaa tutkitusti muistihäiriöitä ja alentaa yleistä hyvinvointia. Jaetut miellyttävät ruokahetket ovat tutkitusti suuremmassa merkityksessä, kuin jokaisen aterian ravintoarvot.

Olennaista on ruoasta nauttiminen – lievästi ylipainoisten senioreiden on todettu olevan kaikkein terveimpiä ikäistensä keskuudessa. Jos ruokahalu on erityisen huono, on tärkeää syödä sellaista ruokaa, josta todella pitää.

Kodinomainen ruokailu on myös avainasemassa ruokahalun säilyttämisessä. Palvelutalojen tulisikin siksi kiinnittää erityistä huomiota ruokailutilojen viihtyvyyteen. Tilastollisesti palvelutaloissa asuvien ikäihmisten ravitsemustilan on kuitenkin todettu heikkenevän huomattavasti.

Vanhusten ravitsemus - Vanhusten ravitsemussuositus

Ruokailun tulisi olla stressitöntä ja kiireetöntä. Koko prosessi alkaa jo ruoanlaittovaiheessa, joka on myös loistava keino ylläpitää kokkaustaitoja. Mikäli itsenäinen ruoanlaittaminen on huomattavasti alentunut, voi kiireetön hoivapalvelumme olla avuksi.

Teemme asiakkaan puolesta ruokaostokset ja valmistamme ruoan. Pyrimme aina mahdollisuuksien mukaan osallistuttamaan asiakkaitamme kaikkeen tekemiseen mahdollisimman paljon. Tämä on todella tärkeää toimintakyvyn säilyttämisen kannalta.

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin autamme sinua.

Mikäli sinulle heräsi mitä tahansa kysyttävää vanhusten ravitsemuksesta tai ravintosuosituksista, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä ja autamme sinua.

Suomen Seniorihoiva - Vanhusten ravitsemus - Ikääntyneiden ravitsemus

Yleistä tietoa hoivapalveluistamme löydät täältä.

 

My Sundelin Vanhusten ravitsemus - Vanhusten ravitsemussuositus
My Sundelin
Palvelupäällikkö
Terveydenhuollosta vastaava johtaja
050 326 5571
my.sundelin@suomenseniorihoiva.fi

Asiakaspalvelu:
010 324 9000
info@suomenseniorihoiva.fi

Ota meihin yhteyttä

Täytä oheinen lomake tai soita suoraan asiakaspalveluumme, niin autamme sinua.

Soita 010 324 9000

 

 

 

Hinnoittelemme hoivapalvelumme tuntiperusteisesti ja palvelukohtaisesti. Vanhusten ravitsemus ja ruokahuolto on keskeinen osa palvelutarjontaamme. Palvelumme ovat arvonlisäverottomia ja perustuvat aina kirjalliseen hoito- ja palvelusuunnitelmaan. Liitämme aina yksityiskohtaisen hinnaston hoito- ja palvelusuunnitelman liitteeksi. Meillä käy myös palveluseteli, johon on erillinen hinnasto kuntakohtaisesti. Lisätietoa hinnoittelustamme löydät hinnastosivulta.

Lue lisää

 

Palaa takaisin tietopankkiin:

Tietopankki

Palaa takaisin yleiskategoriaan:

Ravinto

Jaa julkaisu ystävillesi ja tutuillesi alla olevista sosiaalisen median -painikkeista.

Jaa Facebookissa2.1k
Jaa Twitterissä
Ota meihin yhteyttä