Asiakastarinat

Kirstille vähäinen tuki riittää sujuvaan arkeen

Suomen Seniorihoivan asiakas Kirsti kertoo tarinansa.

Palvelukodissa asuva 76-vuotias Kirsti siirtyi Suomen Seniorihoivan asiakkaaksi vuoden 2023 alusta, sillä hän tarvitsee säännöllisesti apua kodinhoitoon ja asiointiin.

– Minulla käy avustaja kaksi kertaa viikossa, neljä tuntia kerrallaan. En kaipaa seuranpitoa, vaan haluan, että avustaja hoitaa ne tehtävät, joita en itse pyörätuolista pysty itse tekemään. Selviydyn itsenäisesti peseytymisestä, pukeutumisesta, wc-käynneistä ja vuoteeseen siirtymisistä.

Avustaja hoitaa Kirstin luona vain tavanomaisen kotisiivouksen. Avustaja toimii saattajana myös asiointiin kodin ulkopuolella.

– Ulkoilua minä en harrasta, sillä pääsen mainiosti yksin hissillä alakertaan ja ulos, jos sinne haluan. Avustajan tulee “kuunnella toimeksiantojani”, eikä tuputtaa tekemisistä. Avustajan on myös oltava fyysisesti riuska muun muassa pyörätuolini takia, Kirsti toteaa.

Suomen Seniorihoivan asiakkaaksi Kirsti siirtyi, kun hänelle myönnettiin palveluseteli, jonka palveluntarjoajien piirissä Suomen Seniorihoiva on.

– Aiemmin käytin toista palvelua, jonka maksoin itse. Valitsin Suomen Seniorihoivan, koska heillä oli hyvät asiakasarviot. Suurin osa avustajistani onkin ollut hyviä, Kirsti kertoo.

Suomen Seniorihoivalla hyvän avustajan löytämiseen panostetaan

Kirstin avustaja on sama henkilö, mikä sujuvoittaa palvelua. Sijainen järjestetään varsinaisen avustajan lomien ajaksi.

– Avustaja oppii nopeasti muun muassa tavaroiden paikat ja minun tapani, eikä minun tarvitse koko ajan olla ohjeistamassa. Vain kerran avustajani on vaihdettu kielteisen palautteeni johdosta.

Suomen Seniorihoivan asiakas Kirsti hymyilee kahvipöydässä.
Suomen Seniorihoivan asiakas Kirsti viihtyy palvelukodissaan tukipalveluiden ansiosta.

Oikein mitoitettu palvelu tekee arjesta mieluisaa

Kirsti kiittää sitä, kuinka hyvin viestintä Suomen Seniorihoivan kanssa toimii.

– Heillä on töissä ammattitaitoista väkeä sekä hallinnossa että avustajina, ja viestintä toimii tarvittaessa puolin ja toisin.

Kirsti arvostaa sitä, että saa hankittua Suomen Seniorihoivalta avun, jonka tällä hetkellä tarvitsee, mutta joka tilanteen ehkä muuttuessa taipuu myös laajempaan apuun.

–  Olen hyvämuistinen ja hoidan nyt kaikki asiani. Jos dementia iskisi, on hyvä, että on turvaverkko lähellä, Kirsti toteaa.